Gildegesprekken – een interview met Wim Stoffers

Bij de computergidsen heeft er afgelopen periode een wisseling van de wacht voorgedaan. Jan Batenburg, coördinator computergidsen, heeft per 1 juni j.l. zijn werkzaamheden voor het Gilde neergelegd (met veel dank voor al het werk dat is verricht), maar niet voordat hij een ander gevonden had om het stokje over te nemen.
Bij het werven van nieuwe computergidsen kwam Wim Stoffers op zijn pad die er volgens hem echt geknipt voor was. Tja, dat is nogal wat. Denk je als computergids te beginnen, wordt er ineens gevraagd of je misschien als coördinator de gidsen wil begeleiden.
Daar moeten we het fijne van weten natuurlijk. We hebben hem opgezocht en een aantal vragen gesteld.

 

Wim, hoe heb je het Gilde op je pad gevonden en dan speciaal voor de computergidsen?
In september 2020 ben ik met vervroegd pensioen gegaan en heb ik de eerste anderhalf jaar vooral gevuld met allerlei zaken die jarenlang op de plank waren blijven liggen. Na die anderhalf jaar begon het echter weer te kriebelen om iets nuttigs te gaan doen en ben ik op het internet gaan kijken waar zoal vrijwilligers werden gezocht. Een van de opties die langskwamen was Gilde De Baronie en vooral computergids sprak mij wel aan.

 

Heeft dat met je werk te maken gehad?
Dit heeft deels te maken met het werk dat ik gedaan heb. Ik ben nooit werkzaam geweest in de IT, maar heb wel veel als gebruiker met computers gewerkt. Ik vond het altijd leuk om nieuwe dingen op de computer uit te proberen en oplossingen te vinden voor probleempjes waar ik tegenaan liep. Daardoor ben ik redelijk ervaren geworden in het gebruik van diverse programma’s en met name het vinden van informatie die mij kan helpen bij het vergroten van mijn kennis en kunde. Ik denk dat het belangrijkste is, als je vooruit wilt op de computer, je te realiseren dat je waarschijnlijk niet de eerste bent die tegen een bepaald probleem aanloopt en dat er vast op internet ergens een antwoord op jouw vraag te vinden is. Ik help anderen graag om die antwoorden te vinden. Bij mijn kennismakingsgesprek werd inderdaad gevraagd of ik interesse had om coördinator van de computergidsen te worden. Dat leek me wel een aardige uitdaging en zo ben ik dus op deze plek terechtgekomen.

 

Je bent best wel blanco binnengekomen bij het Gilde. Maar ondertussen natuurlijk niet stil gezeten. Het is na corona wel iets rustiger geworden met lesgeven voor de computergidsen. Al plannen?
Ik ben inderdaad nog maar net bezig, dus misschien spreek ik een beetje voor mijn beurt. Toch heb ik al wel ideeën. Het basisprogramma dat wordt aangeboden in de tien cursussen is goed, maar ik denk dat het goed is om daarnaast of daarbij flexibeler te zijn en meer vraaggericht te werken. Als iemand graag wil leren hoe muziek op de Ipad of smartphone gezet kan worden, kunnen we daarbij helpen. Dat hoeft geen 6 lessen te duren. Tegelijkertijd kan dan bekeken worden hoe de basisvaardigheden op de computer van de persoon in kwestie zijn en kan er een op maat gesneden programma samengesteld worden.

 

Hoe kunnen we de draad weer oppakken om mensen te helpen met digitale vaardigheden of is het daar nog te vroeg voor om iets over te zeggen?
Als computergidsen kunnen we ook meer proactief zijn door presentaties te houden in buurthuizen en andere locaties. In de zomerperiode gaan we met een klein groepje eens brainstormen welke opties er zijn en hoe die het beste vorm gegeven kunnen worden.

 

Bij het Gilde gaat het ook om samenwerken en dan natuurlijk ook met andere groepen binnen het Gilde. Denk je dat de computergidsen daar ook een rol in kunnen spelen?
Daar kunnen we zeker een rol in spelen. Ik denk ook dat er binnen het Gilde veel meer kruisbestuiving plaats kan vinden. Bijvoorbeeld mensen die een stadswandeling maken of een fietstocht rijden kunnen erop gewezen worden dat er ook andere cursussen gegeven worden die interessant kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld computercursussen. Er komen inmiddels alweer meer aanvragen binnen dus de behoefte is er zeker.
Zo ben ik net bezig geweest met stadswandelingen om het registratieproces te verbeteren. Hierdoor is het proces aanmerkelijk minder arbeidsintensief geworden. Het bestuur van het Gilde heeft besloten om OneDrive te gaan gebruiken voor het delen van informatie. De computergidsen kunnen, indien nodig, helpen bij het installeren en starten van het gebruik van dit cloudprogramma.
We kunnen ook assisteren bij het maken van powerpoints, ledenadministratie, financiële boekhouding of andere computer gerelateerde zaken. Uiteraard is het ook mogelijk om onze reguliere of op maat gemaakte programma’s te volgen. Ik ben nog te nieuw om aan te geven of dit voor vrijwilligers geheel kosteloos kan, maar met €7,50 voor twee uur zijn onze cursussen sowieso niet duur.

 

Hartelijk dank voor het interview en veel succes de komende tijd!